Grad u nastajanju

grad u nastajanju

Želja nam je Dubrovnik osloboditi slike koju ima o samom sebi i svih kočnica koje je ta slika stvorila te iz podvojene uloge koju mu je namijenila povijest i njegov recentni razvoj, stvoriti novi urbanitet – živ, zaigran, kreativan i kulturno održiv.

Luko Piplica, Što je u valovima? isječak iz video filma Što je u valovima?, 2009. video —
’Prije svega trebamo biti kritični prema postupcima i jeziku umjetnosti.
Fizička izloženost ne osigurava radikalnu autorsku poziciju, obraćanje stvarnosti ne otvara dijalog.
Sve je u
valovima.’

Pri radu na osmišljavanju koncepta kandidature, vodili smo se idejom sustvaranja. U praksi to znači da je rad tima na pripremi ovog koncepta bio lišen ustaljene vertikalne linije odlučivanja. Kroz tzv. inkubatore koje su sačinjavali umjetnici, kulturni radnici, predstavnici institucija u kulturi, stručnjaci u kulturnim politikama, predstavnici kreativnih industrija te organizacija civilnog društva u kulturi – radili smo na programu koji je postao svojevrsni otvoreni kolektivni eksperiment, kojemu je cilj planiranje budućih slika Grada kroz kulturu.

Koncept Grad u nastajanju predstavlja nedovršeni trajni i otvoreni proces koji potiče uključenje svih kulturnih i socijalnih kapaciteta Grada u reinterpretaciji njegove prošlosti, promjeni njegove sadašnjosti i sustvaranju njegove budućnosti. Takav pristup omogućuje razvoj više različitih programa koji će se voditi idejom inkluzije i ravnopravne participacije svih društvenih dionika, omogućujući različitim glasovima sudjelovanje u stvaranju slike budućeg grada. Okrenuvši se kulturnoj zajednici Dubrovnika i Hrvatske, postavili smo pitanja koja danas opterećuju i europske građane, posebice stanovnike povijesnih gradova: Na koji se način neki grad može potaknuti i motivirati da sam sebe stalno iznova stvara, da bude budan i spreman baviti se stvarnim problemima koji ga pritišću; da bude vizionarski u promišljanju svoje budućnosti, a i dalje pažljiv i pun poštovanja prema vlastitom naslijeđu?

Odgovori su nam pomogli izgraditi koncept na četiri stupa koja istovremeno odražavaju dubrovačke posebnosti, ali se postavljaju i kao mogući nositelji univerzalnih europskih tema i problema. Četiri tematska stupa koncepta kandidature Dubrovnika za Europsku prijestolnicu kulture su:

Zauzimanje javnog prostora
Oslobađanje kreativne energije
Redefiniranje identiteta
Povezivanje Europe u Dubrovniku

Pokušavajući stvoriti prostor za promjenu vodili smo se temeljnim smjernicama sustvaranja, umjetničkog istraživanja i kulturne razmjene koji su presudno utjecali na izgled našeg programa. A program Dubrovnik 2020 zamišljamo kao dinamički poligon za razvoj kulture koji će biti primjenjiv i u drugim europskim gradovima, jednako slavnima i podvojenima; gradovima koji jednako atrofiraju ili se raspadaju poput Dubrovnika. Ali i koji iznova nastaju.

U drugoj fazi procesa kandidature, njegovat ćemo kulturnu razmjenu stvarajući nove društvene i kulturne veze u različitim omjerima i različitim kontekstima od Dubrovačko-neretvanske županije, Jugoistočne Europe, Europske unije i izvan njenih granica; u fizičkom, socijalnom i virtualnom svijetu. Kroz sljedeću fazu ćemo nastaviti surađivati s međunarodno poznatim hrvatskim umjetnicima i kulturnim dionicima, kao i s europskim organizacijama i mrežama.

aktivnosti predviđene u sljedećoj fazi

edukativne radionice i razmjene znanja

kreativni i edukativni programi za mlade i djecu

poticanje umjetničkih istraživačkih projekata (naglasak je na suvremenim umjetničkim formama, praksama i novim medijima)

osnaživanje građana kroz participaciju u kulturi

programi kulturnog i socijalnog poduzetništva

programi umjetničkog mentoriranja

programi najsuvremenijeg urbanog dizajna

Ben Cain, A man walks into
a town, 2008.
Zlatni offset tisak na papiru
satin kunstdruck 100gsm
(70x50cm)
plakat—
Čovjek uđe u grad, napravi
neke promjene

VIZIJA GRADA U NASTAJANJU

grad s cjelogodišnjim kulturnim i umjetničkim programom i ponudom

Dubrovnik kao zajednički grad njegovog domaćeg stanovništva, turista, migrantske radne snage, imigranata, manjina;
grad u kojem svi dionici imaju priliku sudjelovati u stvaranju kulturnog sadržaja

grad kao platforma za umjetničko istraživanje i taloženje te socijalnu inovaciju

grad koji je aktivno uključen u transfer umjetničkih znanja i umijeća na mlađe generacije

grad koji se u svim fazama razvija na čvrstim principima ekonomske, okolišne i kulturne održivosti

grad koji svoju geopolitičku izolaciju koristi za stvaranje pozitivnih vrijednosti suradnje, dijaloga, razmjene i solidarnosti, komunikacije

grad kao platforma na kojoj se umjetnost, zanati i znanost spajaju u održivi lokalni razvoj

grad koji svoje povijesno nasljeđe interpretira na način da bude zalog drugačije i bolje budućnosti

grad koji predstavlja nove hibridne modele upravljanja u kulturi

program 1

program 2

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!